09-10-2007, 01:21 AM
Tjaahh...[8D]
Jeg Crimper KUN riffelpatroner i special-tilfælde!!
Som er: Kraftige kalibre i lette våben med magasin!!
F.eks en 376Steyr Scout ... Her kan magasinet fint holde hylstret på plads under rekylen, men ikke de tunge projektiler (250 grains og opad)
Jeg crimper også 375H&H til magasin-rifler, bare for at være på den sikre side.
458Lott og 458win ville jeg også crimpe, hvis de skal i en riffel med magasin eller en dobbeltriffel.
Med almindelige kalibre og rifler med en "fornuftig" vægt i forhold til kaliberet er crimp bare med til at forringe præcisionen.
Der er nogen der hævder at en crimpning kan medvirke til en mere ensartet forbrænding af store ladninger af langsomt krudt, men jeg har aldrig set nogen beviser for dette. (Jeg tror heller ikke at selv den kraftigste crimp kan have meget indflydelse på trykopbygningen i selv en moderat riffel-kaliber)
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Jeg Crimper KUN riffelpatroner i special-tilfælde!!
Som er: Kraftige kalibre i lette våben med magasin!!
F.eks en 376Steyr Scout ... Her kan magasinet fint holde hylstret på plads under rekylen, men ikke de tunge projektiler (250 grains og opad)
Jeg crimper også 375H&H til magasin-rifler, bare for at være på den sikre side.
458Lott og 458win ville jeg også crimpe, hvis de skal i en riffel med magasin eller en dobbeltriffel.
Med almindelige kalibre og rifler med en "fornuftig" vægt i forhold til kaliberet er crimp bare med til at forringe præcisionen.
Der er nogen der hævder at en crimpning kan medvirke til en mere ensartet forbrænding af store ladninger af langsomt krudt, men jeg har aldrig set nogen beviser for dette. (Jeg tror heller ikke at selv den kraftigste crimp kan have meget indflydelse på trykopbygningen i selv en moderat riffel-kaliber)
Hilsner
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"