09-01-2008, 02:14 PM
Citat:quote:
Der har været skrevet om problemet med "lodret affyring" før, og i en af de tidlige tråde gjorde jeg opmærksom på at langt de fleste ballistiske programmer bruger tilnærmede formler til beregning, og disse formler er kun nøjagtige indenfor visse grænser.
Lodret afskydning er et "grænsetilfælde" hvor man ikke vil kunne stole på resultatet hvis man bruger "normale" ballistik-programmer.
Et high-end ballistisk program tager højde for (næsten) alle faktorer.
Et problem, som forøvrigt gælder alle ballistiske beregninger, er at BC'en ikke er nøjagtig, da de fleste er opgivet efter G1 modellen, som ikke er specielt godt egnet til moderne projektiler, når hastigheden bliver meget lavere end "normalt".
F. eks. Sierra kompenserer for dette ved at angive forskellige ballistiske koefficienter indenfor forskellige hastighedsintervaller.
Lapua gør det også for deres .338 projektiler.
Dette giver en temmelig præcis (ikke 100% nøjagtig) beregning.
Der er ingen ballistisk beregning der er 100% nøjagtig, men de ligger meget tæt på, med moderne software.
Som tidligere nævnt opnår kuglen alligevel ret hurtigt "terminal velocity" på vejen ned, så hvor højt den har været oppe er uden betydning for størrelsen af bulen man får i hovedet[]
Det er kuglevægten til gengæld ikke[xx(]
Til Kuddi:
Jeg laver en ny beregning når jeg kommer hjem.