14-04-2008, 01:06 AM
Citat:quote:
Originally posted by yeti
I dag var jeg så på banen og teste mine nye ladninger med mine SST'er. De ladninger jeg havde med var 48, 49 og 50 grs Norma MRP. De skød alle 3 præcist og der var ingen tegn på højt tryk. Dem med 50 grs havde en gennemsnitsfart på 888,7 m/s og det bliver dem jeg holder fast i. De er i øvrigt 76 mm COL hvilket ser lidt pudsigt ud da krymperillen sidder højt oppe på projektilet...
Da jeg havde min gamle Tikka 65 pibet i 6,5x55 var det min erfaring at lette kugler generelt skulle have et ordentligt spark krudt i r..en for at gå præcist. Det gjaldt både den originale pibe og da den var skudt ud, den S&L pibe der blev sat på.
Lapua Scenar i 7 gram kørte med 50 grains MRP og en VO på utrolige 950m/s med en samling på en 5 skuds gruppe på under 20 mm.
Det er altid en god ide at lave en serie prøveladninger og springe med 0,5 grains som nævnt.
Umiddelbart lyder 47,5 grains MRP ikke af meget. Det var den ladning jeg brugte til 140 grains Hornady m. en VO på 845 m/s.
Men som altid med hjemmeladning - du må selv lave alle test, da det der virker godt i den ene riffel, kører dårligt i en anden. Nogle når overtryk på en mindre ladning end andre, så der er kun en vej, du må selv lave hele arbejdet fra bunden af.[^]
Schönauer
Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
Schönauer
Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst
Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst