27-05-2008, 01:13 PM
Det er interresant emne, og jeg må inddrømme, at jeg tit har undret mig over det samme.
Men 100-150°C er meget varmt.
Vores kontorfingre synes det er ubehageligt allerede ved 50°C. Man kan faktisk få nogle små søde forbrændinger ved 60°C, hvis påvirkning varer længe nok.
Sååå... det med fingre-termometer er nok lidt usikkert. Selv om vores hud er meget følsomt organ,og kan registrere temperatur-ændringer helt ned til under 0,5°C, er det ikke særligt objektiv måleinstrument.
Hvad føles varmt for mine fingre, er ikke nødvendigvis varmt for en kok.
Så jeg vil mene, at når det føles meget ubehageligt at røre ved, er piben ikke mere end måske 80°C varm?
Er det virkeligt nok?
Der er vel ingen stål, der ændrer inskaberne markant ved de temperatur.
Men 100-150°C er meget varmt.
Vores kontorfingre synes det er ubehageligt allerede ved 50°C. Man kan faktisk få nogle små søde forbrændinger ved 60°C, hvis påvirkning varer længe nok.
Sååå... det med fingre-termometer er nok lidt usikkert. Selv om vores hud er meget følsomt organ,og kan registrere temperatur-ændringer helt ned til under 0,5°C, er det ikke særligt objektiv måleinstrument.
Hvad føles varmt for mine fingre, er ikke nødvendigvis varmt for en kok.
Så jeg vil mene, at når det føles meget ubehageligt at røre ved, er piben ikke mere end måske 80°C varm?
Er det virkeligt nok?
Der er vel ingen stål, der ændrer inskaberne markant ved de temperatur.
/Buba
Dubravko
Dubravko