19-10-2008, 06:35 PM
Citat:quote:
Originally posted by Høgh
Citat:quote:
Originally posted by korthår
FOR taler:
En styrkelse af biodiversiteten i Danmark.
Spændende jagtobjekt.
God hjælp til "naturskove" på udvalgte skovområder under SNS.
Et måske ikke uvæsentligt tilskud til kødværdien i dansk jagt.
+ Større dansk troværdighed som international fortaler for beskyttelse af verdens naturværdier.
OK
+ En garanteret fremtidssikring af folkelig og politisk opbakning til jagt - og formentlig en mere udbredt forståelse af jagten som forvaltningsredskab.
OK
IMOD taler:
Skader i landbruget.
Ja
Ulykker i trafikken.
Ja
Skader i skovbruget (ødelagte hegninger m.v.).
Muligvis - det er ikke et problem der tales om i Sverige
Skovkultur er vel også væsentligt andrledes i Sverige med mindre antal hegninger.
Skader i haver, parker, kirkegårde m.v.
Ja - først og fremmest hvis bestanden forvaltes dårligt og bliver for stor
Nødvendig med natjagt for at holde bestanden i ave.
Det er vel ikke nødvendigvis en ulempe? Mig bekendt er der da mange danske der nyder denne jagtform i udlandet.
Se mit svar til LasseScout.
Nødvendig med med flere og overdækkede hochstande til natjagt i vintertid (se bare i tyskland og Polen).
At jægerne skal lidt på overarbejde for at udnytte en ny jagtmulighed, ser jeg heller ikke som noget problem.
Jeg tænkte nu mere på lovgivningen ang. danske hochstande og DN's holdning til evt. byggetilladelser til overdækning af hochstande med evt. tilhørende bureaukrati.
Ændring af jagtloven så nedskydning på foderplads bliver legaliseret.
En sådan ændring kan jo begrænses til kun at gælde vildsvin.Igen: Hvorfor er dette en ulempe for danske jægere? Det ville da være en større ulempe, hvis lande som Sverige og Tyskland pludselig forbød jagt på foderpladser
Det har kun noget med etik at gøre - bl.a. overfor den øvrige befolkning.
Øget uro og jagt på skovdistrikter, hvor der p.t. også er kronvildt.
Der er ikke svenske erfaringer der underbygger, at dette skulle være noget problem.
Er der ligeså store koncentrationer af kronvildt i de svenske skove som der er i visse danske statsplantager?
Omend minimal - så dog en øget risiko i forbindelse med svinepest.
Befolkningens utryghed ved færdsel i skove med mange vildsvin.
Indtil nu har jeg ikke hørt om nogen skadet svensk skovgæst og jeg oplever ikke at folk generelt har ændret adfærd p.g.a. vildsvin.
Lyder godt - men måske er danskere lidt mere "pivede", vi bor jo tættere.
Negativ påvirkning på øvrig fauna - fasanreder, rålam, harekillinger m.v.
Sammenhængen er dårligt belyst, så effekten er rent gætværk. Tyskland rummer en af de tætteste vildsvinebestande side om side med en af de tætteste råvildtbestande.
Det med tætheden i råvildtbestanden i Tyskland contra Danmark er vel ikke helt dokumenterbar - i hvert fald synes råvildtbestanden i Polen noget tyndere end i Danmark pr. arealenhed.
Risiko for at evt. vildsvin i et område kræver reduktion af andre vildtarter i samme område (f.eks. kronvildt).
Hvorfor dog det?
Her tænker jeg på en evt. svinebestand i en vestjysk plantage, hvor kronvildtet i forvejen er meget talrigt - man kan frygte at landbruget ikke "tåler" yderligere skader - så hvis svinene skal være her - ja så må kronvildtbestanden reduceres.
Som det fremgår, mener jeg opvejning af positive og negative sider, desværre er med negativ fortegn, og derfor er jeg negativ stemt overfor vildsvin i Danmark.
Et andet spørgsmål er vel, hvor vildsvinene i givet fald skal være. Personligt mener jeg, at de vestjyske skove og plantager i forvejen er "fyldt godt op" med kronvildt og samtidig tvivler jeg på, at kombinationen mange nåletræer og fugtig nordatlantisk klima er gunstig for en vildsvinebestand. Klima og bonitet er vel umiddelbart mere gunstige i Silkeborg-området (søhøjlandet) og østjylland.
Kommer der vildsvin til Danmark, kan du med sikkerhed gå ud fra, at bestanden ikke lader sig diktere, hvor den skal udfolde sig. Det finder den selv ud af - det er ikke praktisk muligt at bortskyde en bestand af vildsvin lokalt.
Hvad mener I[?] og hvordan er erfaringerne fra det svenske[?]
Jeg mener helt overordnet, at Danmark bevæger sig på kanten af intentionen i vor egen miljølovgivning, når staten mener sig berettiget til at vælge om vi vil have naturligt indvandrede vildsvin i den danske fauna eller ej. Selvfølgelig skal der være vildsvin i de danske skove og man burde lave et decideret udsætningsprogram i kombination med åremålsbestemte fredninger for at give bestanden en chance for at etablere sig, inden der åbnes ild imod den.
En vigtig erfaring fra Sverige er også, at man med det samme skal starte en uddannelses/oplysningskampagne, så danske jægere fra starten har den nødvendige viden til at forvalte bestanden effektivt og ikke mindst humant. I Sverige er problemerne p.t. at jagttrykket er for lavt, samtidigt med at en del svinejægere optræder decideret uetisk. Begge dele skal forebygges med information.
mvh
Korthår
[center][/center][center][/center]
Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Fine indspark (jeg havde absolut heller ikke forventet andet fra din side[])
Men det flytter nu ikke mine betænkeligheder, men lad os endelig få mere frem.
Det er jo ikke en kamp om at få ret, men et spørgsmål om at få ALLE vinkler og synspunkter med, som beslutningstagerne så efterfølgende kan tage med i deres betragtninger.
mvh
Korthår