Citat:quote:
Originally posted by bbs
Jeg er helt med på at man når langt med en 30-06`er som jeg også har i forvejen[8D], men nu er det ikke fornuften der taler til mig. Nok nærmere det at have en riffel mere i et lidt kraftigere kaliber. Jeg genlader selv og jeg havde også 338LM i tankerne, men den er jo lidt hård ved piberne i forhold til en 338WM.
Jeg har en ide`om at jeg skal prøve 600m bane måske længere hvis jeg da ellers kan ramme noget på de 600m.
Jeg har skudt med 375HH(300grains) og 358 mag.(250grains) og bevars man kan da godt mærke når skudet går, men syntes nu ikke jeg har større problemer med rekylen.
Hvis ideen er de 600 meter eller mere, handler det mere om BC på projektilet end noget andet.
Vil du gerne skyde lidt mere end 20 skud af gangen er det smart at holde sig i kaliber 30 eller der under. Fordi der sker noget med projektiler over 308, både i udvalg og pris.
Desuden er lav rekyl rigtigt godt for præcision, det er ikke ugen grund, at 6mm xc, 6,5x47 og 260 Rem ligger godt til blandt pratical/tactical skytter i USA.
Din 30-06 kan det hele opad, pånær det den ikke må.
Her skal det dog bemærkes, at Sam Fadala pga en skulderskade fik dispensation til en Bøffel i Sydafrika med sin 30-06, og det gik meget godt(hvilket understreger at en 308 nok kan klare det meste i Europa, for ikke at sige det hele).
Så hvis du vil have nr 2 uden at den ligner din 30-06 for meget og gerne vil skyde derudaf så skal du nedad i kaliber.
En Tikka er iøvrigt ikke noget dårligt valg hvis du vil have præcisionen med i købet.
VH Søren
Big Green for ever