09-09-2012, 12:21 AM
Jeg synes det er ved at være tid til en ny projektfortælling her i Våbenværkstedet. Jeg har her i den forgangne sommer brugt en del timer i værkstedet på lidt rifler og haglbøsser.
Mit seneste projekt var renovering af en gammel Simson - Suhl Thüringer S/S 12-70.
Udgangspunktet så sådan her ud:
Slagplanen for projektet var:
1. Renovering af skæftet
2. Polering af baskyle og aftrækkere
3. Brunering af løb og resterende metaldele
Skæftet så træls ud, der var en del hakker og skrammer og bagkappen var ødelagt.
Skæftet blev nedslebet, og jeg foretog reparation af hakker og skrammer med snedkerlim blandet op med noget af slibestøvet. Efter at have været i gennem hele skalaen med sandpapir blev skæftet gnubbet godt i gennem med montagerens, og behandlet med gunstock sealer og filler.
Efter denne omgang er skæftet bejdset med en spritbejdse i mørk valnød tilsat lidt salmiakspiritus. Sidstnævnte blot for at sikre, at bejdsen stryger igennem eventuelt olie der ikke er kommet ud af skæftet. Når jeg bruger spritbejdse bruger jeg for det meste kun éet - men så til gengæld et ordentligt lag bejdse [^]. Herefter kan man så justere farve og farvespil med alm. sandpapir korn 400 og evt. en lille smule bejdse hist og her, hvis det er nødvendigt.
Efter bejdsningen har skæftet fået 6-7 Tru-oil behandlinger, hvor der er pudset med fint ståluld mellem hver behandling.
Så kom turen til baskyle og aftrækkere. Bøssen blev adskilt forsigtigt. Mange af de skruer der sidder har udover det almindelige formål også det formål at være dekoration, og det ser ikke godt ud på det færdige resultat, at de fine skruer har fået kærven smadret på grund af manglende tålmodighed. Hatting lærte mig en gang, at de bedste bøssemager-skruertrækkere får man ved at have rigeligt gamle skruetrækkere som kan tilpasses den aktuelle opgave - det råd har jeg haft stor glæde af [^].
Baskylen og aftrækkere blev først pudset med Scotch-Brite, herefter med Ståluld 0000 med almindelig autosol, og til sidst blev det det afsluttet med en polerskive med godt med glinsemiddel. Det gav sådan set et rigtig godt resultat.
Sidste del af projektet var bruneringen. Jeg sværger som Swift til gammeldags rustbrunering, og jeg bruger desuden også sort set samme fremgangsmåde som ham.
Den gamle brunering blev fjernet med saltsyre, og herefter blev løbet og alle smådele slebet og poleret inden de fik første omgang bruneringsvæske og hængt ud i haveskuret for at ruste.
Efter at have rustet er delene kogt i 20 minutter, og efterfølgende er de pudset med ståluld, hvorefter processen så er gentaget en 5 - 6 gange. Efter sidste behandling indsmøres delene i rålinolie og varmes godt op med en varmepistol så olie bliver tynd. Afslutningsvis er dele aftørret for linolie og tilført en tyndt lag almindelig våbenolie.
Efter bruneringen blev bøssen samlet, og testskudt med tilfredshed.
*** Jepsen :-) ***
Mit seneste projekt var renovering af en gammel Simson - Suhl Thüringer S/S 12-70.
Udgangspunktet så sådan her ud:
Slagplanen for projektet var:
1. Renovering af skæftet
2. Polering af baskyle og aftrækkere
3. Brunering af løb og resterende metaldele
Skæftet så træls ud, der var en del hakker og skrammer og bagkappen var ødelagt.
Skæftet blev nedslebet, og jeg foretog reparation af hakker og skrammer med snedkerlim blandet op med noget af slibestøvet. Efter at have været i gennem hele skalaen med sandpapir blev skæftet gnubbet godt i gennem med montagerens, og behandlet med gunstock sealer og filler.
Efter denne omgang er skæftet bejdset med en spritbejdse i mørk valnød tilsat lidt salmiakspiritus. Sidstnævnte blot for at sikre, at bejdsen stryger igennem eventuelt olie der ikke er kommet ud af skæftet. Når jeg bruger spritbejdse bruger jeg for det meste kun éet - men så til gengæld et ordentligt lag bejdse [^]. Herefter kan man så justere farve og farvespil med alm. sandpapir korn 400 og evt. en lille smule bejdse hist og her, hvis det er nødvendigt.
Efter bejdsningen har skæftet fået 6-7 Tru-oil behandlinger, hvor der er pudset med fint ståluld mellem hver behandling.
Så kom turen til baskyle og aftrækkere. Bøssen blev adskilt forsigtigt. Mange af de skruer der sidder har udover det almindelige formål også det formål at være dekoration, og det ser ikke godt ud på det færdige resultat, at de fine skruer har fået kærven smadret på grund af manglende tålmodighed. Hatting lærte mig en gang, at de bedste bøssemager-skruertrækkere får man ved at have rigeligt gamle skruetrækkere som kan tilpasses den aktuelle opgave - det råd har jeg haft stor glæde af [^].
Baskylen og aftrækkere blev først pudset med Scotch-Brite, herefter med Ståluld 0000 med almindelig autosol, og til sidst blev det det afsluttet med en polerskive med godt med glinsemiddel. Det gav sådan set et rigtig godt resultat.
Sidste del af projektet var bruneringen. Jeg sværger som Swift til gammeldags rustbrunering, og jeg bruger desuden også sort set samme fremgangsmåde som ham.
Den gamle brunering blev fjernet med saltsyre, og herefter blev løbet og alle smådele slebet og poleret inden de fik første omgang bruneringsvæske og hængt ud i haveskuret for at ruste.
Efter at have rustet er delene kogt i 20 minutter, og efterfølgende er de pudset med ståluld, hvorefter processen så er gentaget en 5 - 6 gange. Efter sidste behandling indsmøres delene i rålinolie og varmes godt op med en varmepistol så olie bliver tynd. Afslutningsvis er dele aftørret for linolie og tilført en tyndt lag almindelig våbenolie.
Efter bruneringen blev bøssen samlet, og testskudt med tilfredshed.
*** Jepsen :-) ***
*** Jepsen :-) ***