18-01-2013, 10:56 PM
Hej Høker.
Jeg har lige fået en opfordring til at kommentere lidt i denne spændende Blasertråd.
Jeg har lige holdt en pause et par måneder og straks starter I en tråd om mit yndlingsemne.
Det har lige taget et par timer at tygge sig igennem de vigtigste tråde og en masse PMer, men her er min komentar til dig angående Tikka.
Jeg har selv oplevet en gasudstrømning igennem bundstykket på min Tikka og det ligger
der vist et par billeder af i en gammel tråd. Jeg skal se om jeg kan finde den senere, men:
Jo, bagsiden af fjederanlægget er ventileret ud inden i plastsluthoded dimsen, så gassen strømmer fra forenden af bundstykket mod bagenden af bundstykket og ud inden i sluthovedet. Tilførslen af gas er meget større end den spalte rundt om anlægget for fjederen kan ventilere bagud.
Derfor flyttes dette "stempel" bagud i "cylinderen"
På en forbrændingsmotor er stempelringene heller ikke helt tætte. Prøv at trække langsomt i snoren på din plæneklipper. Så siver luften over stemplet stille og roligt forbi stempelringene og ventileres ned i krumtaphuset.
Trækker du hurtigt i snoren, starter motoren. Lidt underkompression er der hele tiden. Min gamle slidte Kadet kunne skyde oliepinden op. Det kunne den ikke da den var ny.
Det er samme effekt der sker inde i et Tikka bundstykke.
PS: Der er osse samme effekt der får et Blaser bundstykke til at forlade piben, hvis låsningen svigter. Slipper Gardena koblingen, skal gastrykket flytte bundstykket ca. 20mm bagud inden den kan ventilere ud i det fri. Denne accelerationsvej er lang nok til at bundstykket får så meget fart på at det rammer skytten i ansigtet.
Man kan næsten fristes til at sige havde riflen været bygget svagere, ville trykket ikke være så højt og derfor ville bundstykket ikke opnå så høj en fart og skytten ville få færre skader.
Hvis Blaser bygger låsningen stærkere, kan låsningen holde til et højere tryk, hvorfor at når låsningen endelig slipper, så får bundstykket endnu mere fart på og skytten kvæstes mere.
Derfor, HVIS man som Blaser, konstruerer en riffel på en måde at bundstykket skal flyttes ca. 20 mm bagud før gassen kan stikke af ud i det fri, så skal den være så stærk at det nødvendige tryk for låsesvigt aldrig opnås.
--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!
No true craftsman ever listened!
Jeg har lige fået en opfordring til at kommentere lidt i denne spændende Blasertråd.
Jeg har lige holdt en pause et par måneder og straks starter I en tråd om mit yndlingsemne.
Det har lige taget et par timer at tygge sig igennem de vigtigste tråde og en masse PMer, men her er min komentar til dig angående Tikka.
Jeg har selv oplevet en gasudstrømning igennem bundstykket på min Tikka og det ligger
der vist et par billeder af i en gammel tråd. Jeg skal se om jeg kan finde den senere, men:
Jo, bagsiden af fjederanlægget er ventileret ud inden i plastsluthoded dimsen, så gassen strømmer fra forenden af bundstykket mod bagenden af bundstykket og ud inden i sluthovedet. Tilførslen af gas er meget større end den spalte rundt om anlægget for fjederen kan ventilere bagud.
Derfor flyttes dette "stempel" bagud i "cylinderen"
På en forbrændingsmotor er stempelringene heller ikke helt tætte. Prøv at trække langsomt i snoren på din plæneklipper. Så siver luften over stemplet stille og roligt forbi stempelringene og ventileres ned i krumtaphuset.
Trækker du hurtigt i snoren, starter motoren. Lidt underkompression er der hele tiden. Min gamle slidte Kadet kunne skyde oliepinden op. Det kunne den ikke da den var ny.
Det er samme effekt der sker inde i et Tikka bundstykke.
PS: Der er osse samme effekt der får et Blaser bundstykke til at forlade piben, hvis låsningen svigter. Slipper Gardena koblingen, skal gastrykket flytte bundstykket ca. 20mm bagud inden den kan ventilere ud i det fri. Denne accelerationsvej er lang nok til at bundstykket får så meget fart på at det rammer skytten i ansigtet.
Man kan næsten fristes til at sige havde riflen været bygget svagere, ville trykket ikke være så højt og derfor ville bundstykket ikke opnå så høj en fart og skytten ville få færre skader.
Hvis Blaser bygger låsningen stærkere, kan låsningen holde til et højere tryk, hvorfor at når låsningen endelig slipper, så får bundstykket endnu mere fart på og skytten kvæstes mere.
Derfor, HVIS man som Blaser, konstruerer en riffel på en måde at bundstykket skal flyttes ca. 20 mm bagud før gassen kan stikke af ud i det fri, så skal den være så stærk at det nødvendige tryk for låsesvigt aldrig opnås.
--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!
No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....
Mvh M@X 2.1
Mvh M@X 2.1