Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
HG Firearms - Picatinny/Stanag rail til Mauser M03
Jeg overvejer at købe sådan en rail i one piece-udgaven. På billederne på firmaets hjemmeside ses det, at railen rager lidt frem foran den forreste ring i låsestolen. Da railen i sig selv ikke er hurtigt aftagelig, er det vigtigt, at piben kan løftes ud uden først at skulle tage kikkerten af og derefter afmontere railen.

Firmaet kan ikke lige svare på, om piben kan tages ud med railen monteret, så derfor vil jeg høre, om nogen på VTF ved, om det kan lade sig gøre? Umiddelbart ser der ikke ud til at være den fornødne plads til at løfte piben op.

Jeg har overvejet, om railen kan vendes om, men da den er med indbygget "elevation" (mindst 10 MOA), er det ikke lige en farbar vej.

Man kan så selvfølgelig skære det forreste stykke af railen, men det nok ikke noget jeg selv kan klare med mine 10 tommelfingre. Da railen koster ca. 1.200 kr. med fragt, og da et sæt ordentlige aftagelige ringe koster 8-900 kr., er man på ca. 2.000 kr. Da en original montage kan købes for 3.000 kr., er prisforskellen efterhånden temmelig lille, hvis man skal til at betale nogen for at skære lidt af railen. Så kan man selvfølgelig have flere aftagelige ringe med tilhørende kikkerter til railen, men det er ikke aktuelt for mit vedkommende.

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Lundgaard

Firmaet kan ikke lige svare på, om piben kan tages ud med railen monteret,

Det lyder da utroligt [?][^] - mon ikke GT herindefra kan svare på det[:I][8D][Big Grin]

mvh
Korthår
Svar
Nej - det kan han ikke[:I][Smile]
Otterup M70 - 22 lr
Meopta R1r 3-12x56 RD
Svar
Railen er lavet i den længde ud fra ønsker om at kunne få forreste ring mellem 10 og 15mm længere frem.
Der er du nødt til at gå frem over piben.

Iøvrigt koster railen 1095,- og ikke 1200,-

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar

Railen er lavet i den længde ud fra ønsker om at kunne få forreste ring mellem 10 og 15mm længere frem.
Der er du nødt til at gå frem over piben.
Og det er jo en helt OK prioritering. Det medfører så tilsyneladende bare, at der skal skrues en del mere end jeg har lyst til, hvis piben skal af, f.eks for at pakke ned i en kuffert.

Rent bortset fra det synes jeg, at det er super godt, at der tilbydes alternativer til de lidt småpebrede originaldele til "systemriflerne". Jeg er bare konkret uenig i prioriteringen af de 10-15 mm frem for muligheden for hurtig adskillelse.

Iøvrigt koster railen 1095,- og ikke 1200,-
1.095 kr. for railen + 82 kr. i fragt iflg. hjemmesiden, i alt 1.177 kr., eller som jeg skriver: "ca. 1.200 kr. med fragt".

Mvh
Lundgaard
Otterup M70 - 22 lr
Meopta R1r 3-12x56 RD
Svar
Øh, nu kan det være jeg tager fejl? Men man kan vel ikke skifte piben uden at tage kikkerten af med GT's, ellers flotte alternative løsning, hvis kikkerten har et stort objektiv som går ud over kammerdelen på piben?
Svar
Da en original montage kan købes for 3.000 kr., er prisforskellen efterhånden temmelig lille, hvis man skal til at betale nogen for at skære lidt af railen. Så kan man selvfølgelig have flere aftagelige ringe med tilhørende kikkerter til railen, men det er ikke aktuelt for mit vedkommende.

Du giver selv svaret, så køb da den originale [Wink] hvor svært kan det være. [Big Grin]

Hlsen Steen

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
Du skal have kikkerten af stort set uanset hvilken løsning.

Da der som sagt er specifikt ønske fra de første kunder om at der SKULLE være mere rail for at kunne skrue deres kikkerter ordentligt på er railen lavet således.

Al den "alt for meget" skruen drejer sig om 2 stk 4mm skruer hvis man VIL demontere skinnen. That´s it.

For lige at holde skæg og snot hver for sig, ser regnestykket for en 2-kikkert løsning således ud.

- Originale montager: mellem 6000 og 7000 i almindelig handel.

- Original HG Firearms rail til 1095 + 2 sæt ringe Leupold QRW a 825 hos f.eks. Rex giver for præcis den samme løsning en samlet pris på 2745,-

Der er således rent faktuelt tale om noget under halv pris for præcis samme funktion.

Når man så skal have den 3. optik så er det stadug kun 825dkk i stedet for mellem 3000 og 3500. Altså mellem en tredje og fjerde del af prisen for en "Mauser" løsning.

Med en éen kikkert løsning er besparelsen ikke så vanvittig som med 2 eller 3 kikkert løsningerne.

Den direkte forskel er antageligt 1920kr kontra antageligt 3000-3500 lidt afhængigt hvor man køber altså minimum 35%.

/GT
www.hgfirearms.dk
/GT
www.hgfirearms.dk
Svar
Kras:
Nej, man skal under alle omstændigheder have kikkerten af en M03 for at tage piben af. Det går nok bare lidt hurtigere med den originale end med HG's løsning (hvor railen nok også skal af).

Fisker:
Det er såmænd heller ikke så svært [Smile]- grunden til at jeg spørger er, at jeg da sådan rent principielt ikke ligefrem er imod at spare 1.000 kr., hvis det kunne lade sig gøre[^]

Mvh
Lundgaard
Otterup M70 - 22 lr
Meopta R1r 3-12x56 RD
Svar
Holder GT løsningen indskydningen efter en af og på montering?

Under alle omstændigheder synes jeg at GT løsningen ser rigtigt lækker ud.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar

Ja!

/GT
www.hgfirearms.dk
/GT
www.hgfirearms.dk
Svar

Originally posted by GT

Ja!

/GT
www.hgfirearms.dk

Hvad er så problemet der opstilles i denne tråd???

@GT Kan du ikke beskrive hvordan man gør med disse rails. Jeg har set dem og er temmeligt nysgerrig - M03eren skal jo have lidt nyt indimellem og da jeg har tre original montager må det vist være nok.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
Yeti:
Mit problem i forhold til HG-railen er som følger:
Hvis jeg med en original montage skal have piben af min M03, så skal jeg skubbe til to lever'ere, løfte kikkert og montage af og derefter fjerne piben.

Hvis jeg med en HG-rail skal have piben af min M03, så skal jeg dreje på to lever'ere, løfte kikkert og montage af, skrue railen af og derefter fjerne piben. Det betyder, at jeg altid skal have et passende værktøj med (jeg gætter på torx el.lign), hvilket jeg gerne vil undgå. Desuden skal der holdes styr på den løse rail med skruer og "møtrikker", hvilket jeg også gerne vil undgå.

Derfor spurgte jeg firmaet, om ovennævnte omkring railen var rigtig forstået. Det kunne man ikke svare på, hvorfor jeg stillede spørgsmålet i tråden her.

På baggrund af GT's svar i tråden her må jeg konkludere, at ovenstående er rigtig opfattet, og at afmontering af piben derfor er mere besværlig med HG-railen end med den originale.

Jeg anerkender fuldt ud, at løsningen er billigere, og da specielt hvis der er tale om flere kikkerter, men altså også set frem mit synspunkt ringere.

Det er som skrevet også i orden, at man har prioriteret at kunne flytte forreste ring længere frem - men det ville jeg gerne undvære til gengæld for mulighed for at nemt at kunne tage piben af.

Derfor kan det også godt være at jeg ender med at købe en rail og så skære et stykke af. Det havde bare fra min stol været en bedre løsning at undgå stykket.

Mvh
Lundgaard
Otterup M70 - 22 lr
Meopta R1r 3-12x56 RD
Svar

Yeti:
Hvis jeg med en original montage skal have piben af min M03, så skal jeg skubbe til to lever'ere, løfte kikkert og montage af og derefter fjerne piben.

Hvis jeg med en HG-rail skal have piben af min M03, så skal jeg dreje på to lever'ere, løfte kikkert og montage af, skrue railen af og derefter fjerne piben. Det betyder, at jeg altid skal have et passende værktøj med (jeg gætter på torx el.lign), hvilket jeg gerne vil undgå. Desuden skal der holdes styr på den løse rail med skruer og "møtrikker", hvilket jeg også gerne vil undgå.

Derfor spurgte jeg firmaet, om ovennævnte omkring railen var rigtig forstået. Det kunne man ikke svare på, hvorfor jeg stillede spørgsmålet i tråden her.

På baggrund af GT's svar i tråden her må jeg konkludere, at ovenstående er rigtig opfattet, og at afmontering af piben derfor er mere besværlig med HG-railen end med den originale.

Jeg anerkender fuldt ud, at løsningen er billigere, og da specielt hvis der er tale om flere kikkerter, men altså også set frem mit synspunkt ringere.

Det er som skrevet også i orden, at man har prioriteret at kunne flytte forreste ring længere frem - men det ville jeg gerne undvære til gengæld for mulighed for at nemt at kunne tage piben af.

Derfor kan det også godt være at jeg ender med at købe en rail og så skære et stykke af. Det havde bare fra min stol været en bedre løsning at undgå stykket.

Mvh
Lundgaard

Tja hvis GT har tænkt sig om da han designede den er det samme torx som den du skal bruge for at løsne skæftet...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar

Originally posted by yeti

Yeti:

Mvh
Lundgaard

Tja hvis GT har tænkt Det kan man da ikke forlange fra den kant[B)][B)][Big Grin][Big Grin][B)] sig om da han designede den er det samme torsk som den du skal bruge for at løsne skæftet...

Mvh.

Yeti

Svar
Citat fusk!!!

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar

Originally posted by yeti

Citat fusk!!!

Mvh.

Yeti

men den var da ret fin ikke?[Wink]
Svar
Jo det var ret elegant når der nu skulle gå fisk i den. Et øjeblik frygtede jeg at det var min autokorrektur der havde spillet mig et pus.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar

Jeg overvejer at købe sådan en rail i one piece-udgaven. På billederne på firmaets hjemmeside ses det, at railen rager lidt frem foran den forreste ring i låsestolen. Da railen i sig selv ikke er hurtigt aftagelig, er det vigtigt, at piben kan løftes ud uden først at skulle tage kikkerten af og derefter afmontere railen.

Firmaet kan ikke lige svare på, om piben kan tages ud med railen monteret, så derfor vil jeg høre, om nogen på VTF ved, om det kan lade sig gøre? Umiddelbart ser der ikke ud til at være den fornødne plads til at løfte piben op.

Jeg har overvejet, om railen kan vendes om, men da den er med indbygget "elevation" (mindst 10 MOA), er det ikke lige en farbar vej.

Man kan så selvfølgelig skære det forreste stykke af railen, men det nok ikke noget jeg selv kan klare med mine 10 tommelfingre. Da railen koster ca. 1.200 kr. med fragt, og da et sæt ordentlige aftagelige ringe koster 8-900 kr., er man på ca. 2.000 kr. Da en original montage kan købes for 3.000 kr., er prisforskellen efterhånden temmelig lille, hvis man skal til at betale nogen for at skære lidt af railen. Så kan man selvfølgelig have flere aftagelige ringe med tilhørende kikkerter til railen, men det er ikke aktuelt for mit vedkommende.

Mvh
Lundgaard

Kan du ikke bare få en til at skære det forreste af railen såfremt du ikke skal bruger det forreste hak, det tager ikke 2 min.

Så kan du bruge HG Firearms´ løsning, den er lige så god og stabil og tilmed langt billigere[:p] Yderligere kan du med eks. Leupold QRW, få ringe i 3 forskellige højder for optimal lav montage, dette er jeg ikke sikker på du kan med den originale montage.

Så set fra min side: Lige så god og stabil montage i den rigtige højde, lige så fleksibelt og laaangt billigere[:p][Smile]

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
[/quote]
Det er ikke teknisk muligt da det er en 6mm skrue til piben og en 4mm for at kunne bruge fatningen i låsestolen.
Det ville også ligne en amerikansk løsning med 6mm bolte ned igennem skinnen[Big Grin][Big Grin]

Men alt ialt så er der måske et behov for en opkortet skinne til dem der både vil kunne skifte pibe OG skyde med en kortere kikkert.

Så løsningen er da bare to versioner af skinnen over tid[Wink]
Skal dog lige have fræst 1000kg stål op til andre skinner først[B)][B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
/GT
www.hgfirearms.dk
Svar

Forum spring:

Brugere der kigge i denne tråd: 10 gæst(er)