Hej Jens Madsen, velkommen på forum.
En seater die kan normalt indstilles på to måder: med og uden crimp. Du starter med at sætte et hylster i hylsterholderen, sænke håndtaget så hylsteret er i topstilling, og skrue dien nedad indtil den rører hylsteret. Hvis du nu vil seate uden at krympe hylsterhalsen skal du dreje dien en omgang tilbage, sikre den med låsemøtrikken, og så justere hvor dybt projektilet skal sidde med skruen i toppen.
Men 458 er en kraftig kaliber, så her kan det godt tænkes, at du gerne vil krympe hylsterhalsen fast i en krymperille på projektilet (roll crimp).Derved kan patronerne i magasinet bedre modstå rekylen uden at få projektilerne slået ind i hylstret. Så skal du istedet skrue dien lidt længere ned, og samtidig finde en sættedybde for projektilet, hvor det passer med en krymperille. Man kan vist også krympe lidt, uden at være i en krymperille (taper crimp), men disse ting har jeg ikke erfaring med, der må andre byde ind.
Da jeg startede med at genlade, havde jeg fået det indtryk, at det var bedst altid at krympe hylsterhalsen, så det forsøgte jeg. Efter at have krøllet skuldrene på en del hylstre droppede jeg det, og begyndte at seate projektilerne uden at krympe. Det fungerer bedre for mig, og jeg har ikke forsøgt at krympe siden, men jeg bruger også kun medium kalibre.
Der er masser af blogs og youtube videoer på nettet der viser dette i detaljer, prøv at søge lidt på det, så går det nok.
M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).
Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!