Carbon-fiber Rør er et ringe valg til lyddæmpere ...
Samme problematik som "potter" til Ducati'er ...
CF er et "komposit" materiale .. Det består af mindst to materialer med meget modsat-rettede egenskaber
1: Carbon-fiberen: Vævede tråde af rent kulstof i "glas-form" ikke krystallinsk som f.eks. grafit
De er ekstremt varmebestandige, enormt stærke i trækstyrke i forhold til vægten, og har en overflade der binder ekstemt stærkt til flere former for polymere kunststoffer. De er også "sprøde" specielt ved "sideværts" påvirkning og komplet uelastiske i længderetningen.
2: "kunststof-binderen" som regel Epoxy eller Polyester/Vinyl-ester "resin" tokomponent systemer.
Binderne kan være meget forskellige, men i reglen bruger man epoxy til opbygning af CF-rør i en proces man kalder "Pre-Preg" D.v.s. røret bygges op af et antal lag af Carbonfiber-væv der er Præ-impregneret med den rigtige mængde Epoxy binder.
Det anbringes i en form og udsættes for vacuum og varme i en Autoklave eller en ovn, med vakuum-slanger indbygget. Varmen gør den tyktflydende Epoxy-masse i CF-lagene flydende, vacuumet suger alle luftbobler ud, og varmen hærder med tiden Epoxy binderen.
Når man så adskiller formen har man et Carbon-fiber rør, som er ekstremt stærkt i forhold til vægten. Det burde være ideelt til en lyddæmper ..
MEN: Kun meget specielle Epoxy'er har gode egenskaber i forhold til temperatur, og epoxy der bevarer styrken og vedhæftningsevnen ved temperaturer over 180 grader er meget dyre og vanskelige at arbejde med i Carbon fiber "måtter" og få et fejlfrit komposit
Kombinationen af de to materialer har to egenskaber som gør dem til et dårligt valg til "lydpotter" Ringe styrke overfor vekslende varmepåvirkninger ud over en vis grænse (over 120 grader er skidt)
og samtidigt har ren CF komposit ringe "slagstyrke" specielt overfor de "impuls-påvirkninger" der kommer inde i en "lydpotte". (Det gælder også for Ducatier .. [
] Der ud over så har CF kompositter en meget ringe varmelednings-evne = dæmperen kan ikke komme af med varmen...
Oven i købet er CF kompositters varme-udvidelse extremt lille i forhold til både alu og stål... så et CF rør monteret/limet udenpå en alu eler rustfri "endeprop" vil blive presset hårdt indefra når dæmperen varmes op... CF komposit er ikke et "Sejt" materiale, medmindre epoxy'en i sig selv er "sej" og fibrene i carbon-måtten vender rigtigt i forhold til stress-påvirkningen.
I en lyddæmper er det kritiske punkt bindingen mellem den alu/stål/titan-del der skrues på piben og så selve Carbon røret.
Den del vil blive påvirket på alle de forkerte måder når man skyder med dæmperen. Jeg har ikke selv set en CF dæmper "fejle" men jeg tror godt jeg vil vove at gætte på at den "delte sig" netop i samlingen mellem CF rør og endeprop...
Til "lavtryks-kalibre", subsonisk og .22LR kan det sikkert holde lige så længe som de fleste andre materialer, men til almindelige fuldt ladede riffel-kalibre og magnum er det ikke en god ide ...
(Med mindre man laver dem med kevlar væv indvendigt og bedre epoxy, men det vil ikke blive meget lettere end f.eks. en dæmper med rør af titan ..og helt sikkert ikke billigere .. )
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"