Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Barrel sleeve
#1
Hej Alle

Jeg her en Sauer 202 som jeg har 2 piber til den ene er en 21 mm. matchpibe i kal. 6,5 x 55 og den anden en alm. 16 mm. jagt pibe i kal. 9,3 x 62. Jeg bruger samme forskæfte til de 2 piber,jeg synes dog det ser lidt "vildt" ud når der er godt med luft om den tynde pibe. Nu til mit spørgsmål kan laves til tyndt alurør der kan skrues uden på den tynde pibe så den kommer til at fylde lidt mere i forskæftet

Hilsen H.S.Jensen
Svar
#2
Dyrt men godt. Kulfiber omviklet.
Svar
#3
Jeg har lavet et par tynde jagtpiber om til "Match/Varmint-contour" ved netop at omvikle dem med Carbon-fiber ..

Det kan ofte forbedre våbnets præcision, da piben bliver MEGET stivere, men det er ikke noget man kan garantere med CF omvikling

(Egentligt "vikler" jeg det ikke omkring, jeg lægger langsgående carbonfibre på og en flettet "Strømpe" af Carbonfiber udenom, altsammen Vacuum-"bagt" på med special epoxy der kan tåle op til 180 grader C . .

Jeg har også lavet en enkelt pibe med en Kevlar-strømpe som yderste lag, hvor "strømpen" blev spændt op med ca 2 tons træk, medens epoxyen hærdede.

Løsningen med et alurør virker KUN hvis man kan dreje et bryst inde ved kammerdelen, og montere en omløber ude ved mundingen, som kan holde alurøret på plads, til gengæld får man stort set samme virkning, idet alu-røret vil "forspænde" piben (strække den) og denne "strækning" øges med stigende varme i piben.

Carbon-fiber ser dog en del mere "cool" ud .. [^][:p]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Hej Dravis

PM sendt

hilsen H.S.Jensen
Svar
#5
Har du billeder af operationen og vil du evt fortælle lidt om hvordan du bagte piben mens den var i stræk?

Har selv en 17mm pibe, hvor sigtemidler er pillet af, den ville være sej som 19mm.
Svar
#6
Jeg har desværre ingen billeder af projektet med kevlar-strømpen, og kun nogle halvdårlige billeder af "vikle-processen", men jeg kan sagtens forklare det ..

Basalt set er man nødt til at vide at Carbonfiber langt fra bare er de blanke, skinnende sorte "fiskebens-mønster" vi allesammen kender fra biler og motorcykler og "fake-carbon" -Folie fra T-Hansen eller Biltema

"Twill-weave" som den type kaldes, er bare det mest almindelige CF, det er let at forme omkring buede former og giver en flot overflade, når man gør sit arbejde rigtigt..

Der er faktisk 100-vis af forskelllige typer af CF, med forskellige egenskaber og som giver forskellige mønstre i overfladen.

Til "omvikling" af piber har jeg mest benyttet speciel "uni-directional" CF, hvor alle fibrene ligger i samme retning. Ved at lægge dem på langs af piben, opnår man størst mulig stivhed.
for at holde dem på plads og give en pæn overflade bruger jeg som regel "Twill-weave" som yderste lag.

Processen er enkel, men kræver MEGET erfaring og "know-how"

Først skal piben "preppes" d.v.s den skal slibes groft i overfladen og al fedt skal fjernes fra metallet, så epoxyen kan binde. Metal-overflader er faktisk porøse (mikro-hullede) og jeg koger faktisk piben i "maler-grund-rens" og affedter derefter med acetone, lige inden det første lag lægges på.

Lagene lægges på af flere omgange hvor jeg omvikler det med "Shrink tape" eller "heat-shrink-tube" (ligesom krympeflex som man bruger til elektronik.) overskydende epoxy klemmes derved ud af carbon-fiber-laget. Når man lægger de langsgående fibre på, får man ikke et helt pænt og jævnt resultat, så jeg afdrejer piben bagefter til en passende kontur, og yderst lægger jeg et lag "Twill-weave" på som holdes på plads med vacuum, som også fjerner luftbobler og overskydende epoxy .. til slut slibes og "lakeres" overfladen med speciel UV-bestandig "Coating epoxy" så man får en holdbar overflade.

Inden det yderste lag lægges på, opvarmes piben i en ovn i trin op til 180 grader, for at "temperatur-hærde" epoxyen. (Såkaldt "Post-curing")

M.h.t projektet med "kevlar-strømpen" så blev den bare trukket over en pibe der var forseglet med propper i kammer og munding, og enderne der ragede ud over blev spændt op i en gammeldags "Karm-tvinge" (en slags meget lang overdimensioneret "skruetvinge") Jeg prøvede at sætte en lånt trækvægt imellem, og den gik kun til 1 tons, hvilket ikke rakte .. [:0]

"Bagningen" består i at pakke ind i vacuum-folie, sætte vacuum på, og pakke hele skidtet ind i et specielt varmetæppe, som varmer det hele op til ca. 80 grader.

Kevlar piben fik samme "post-cure" op til de 180 grader.

(Det er i øvrigt samme teknik og epoxy-type A-tec bruger til deres Carbon lyddæmpere, derfor har de den lille temperatur-sladrehank klistret udenpå, kommer carbon-røret op over 180 grader, mister det en meget stor del af sin styrke og "dåsen" risikerer at flække)

Jeg har skudt en af min CF piber meget varm, uden at se andet end lidt misfarvning af det yderste lag (som jo er Coating-epoxy og "kun" tåler omkring 100 grader.)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Spændende. Kan man trække 2 sokker på et løb?

Selve processen. Smurte du lim på løbet førend du trak sokken på? Eller bruger man vacuum til at fordele limen i vævet?
Svar
#8
Køb et par nye piber:-(

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#9
Nåe ja. Hvis man nu vil have noget ikke alle andre har. Så kan man jo bare købe en blaser
Svar
#10
Citat:quote:

Spændende. Kan man trække 2 sokker på et løb?



Ja-da .. man kan også købe flettede Carbonfiber "sokker" som er et lukket rør der bliver tyndere /mindre i diameter når man strækker det.

Citat:quote:

Selve processen. Smurte du lim på løbet førend du trak sokken på? Eller bruger man vacuum til at fordele limen i vævet?


Ja, det er lettest at påføre et tyndt lag epoxy først og så lade det hærde til det punkt hvor det lige præcis stadig er klæbrigt i overfladen
På den måde kan man få de første lag CF til at klæbe sig fast.

Det kan HELT sikkert bedre BETALE SIG at købe en ny pibe, hvis man bare er ude på at få sig en tykkere pibe der passer i et skæfte [Wink]

Jeg har lavet de her ting "fordi jeg kan" og synes det kunne være sjovt at prøve .. og som sagt også for at "få noget der ikke er almindeligt og kedeligt" [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Gode argumenter. Især det der med almindeligt og kedeligt.

Hvordan er det gået med præcisionen på dine piber efter kulfiberpålæggelsen?
Svar
#12
Jeg har lavet i alt tre piber .

En på en lille knæklåsriffel i .243W -- ingen forbedring i præcision..
Denne pibe blev drejet meget ned, inden "beviklingen", ideen var at lave en ekstremt let "bjergjagtsriffel" med skæfter af Carbon.. det er sådan set lykkedes, men jeg har aldrig været rigtigt tilfreds med langdistance præcisionen.

en med "kevlar-strømpe" på en Win70 i 22-250 hvilket gav en lille forbedring, fra 2-3 cm grupper til mere ensartede "runde" grupper omkring 2 cm .. Denne pibe blev ikke drejet ned fra sin oprindelige "jagt-kontur"

Den sidste var en M98 Otterup pibe i 6,5x kedelig -- ingen effekt ..
Denne pibe blev testskudt i fuld "skytteforenings-kontur og længde, dernæst drejet ned og afkortet til 22" - og til slut fik den 10 lag carbon udenpå - 9 lag på langs og et lag omviklet. --
ingen af disse tiltag gav nogen målbar ændring i præcisionen .. den har hele tiden skudt 15 mm grupper med den rigtige ladning.. Selv efter den blev kortet op "bagfra" og lavet om til 6,5AI ændrede den ikke præcision ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Burde præcisionen ikke først komme, hvis man beklædte en lang tynd pibe? Feks en 15mm pibe som vikles op til 19 eller 22 mm.

Off topic.

En strømpe koster fra 80kr og så lim samt en del arbejdstid. Det er ikke overvældende dyrt. Det går galt hvis den skal vacuumpakkes og bages.
Svar
#14
Njaaaa... prisen på grisen ..

Der skal bruges ca. 4 lag normal CF (200 gram/ kvadratmeter) for hver mm i tykkelsen--

Det samme gælder "sokken"! så skal du gå fra en 15 mm pibe til 22 mm skal du lægge 3,5 x 4 lag på... Du kommer altså til at skulle bruge mindst 12 x pibens længde i meter i "CF strømpe" og hvis du ikke har vaccum vil du ikke kunne opnå et meget bedre forhold mellem Carbon-fiber og epoxy end ca 60/40, så styrken vil ikke være nær den samme. Uden bagning i ovn (Post-cure) kan du ikke opnå højere temperatur-bestandighed end ca 80 grader ...

Præcisionen burde være direkte afhænging af pibens endelige stivhed, så teoretisk set opnår man bedre præcision jo mere Carbonfiber man har liggende i pibens længderetning.
Jeg har forsøgt at måle "stivheden" ved at bøje piberne med en kendt vægt, hængt op i mundingen, og dernæst måle afbøjningen med et måleur .. både før "bevikling" og efter og "bøjningen" blev reduceret med mellem 30 og 60 % alt efter forholdet mellem stål og Carbonfiber /kevlar-strømpe -- Som ventet gav kevlar-strømpen i spænd den største virkning.

Afdrejning af stor mængder af stålpiben reducerer stål"kærnens" stivhed, men øger mængden af CF, så det er lidt en balance. Stålet skal naturligvis være tykt nok til at modstå trykket i piben uden alt for meget deformation, så helt strikkepindstynd må den ikke blive inde i nærheden af kammeret.

Reelt er den eneste idé i at vikle CF omkring, at øge pibens stivhed (og dermed forhåbentligt præcisionen) uden at forøge pibens vægt i samme grad som hvis man havde samme stivhed i en ren stålpibe (Evt med flutning)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Jeg tror vi er 112% enige. SKal du blot lægge materiale på så køb 10 meter sok og en bøtte lim, det koster 1000kr. Og en weekend eller to. Smile

Fedt at du deler ud af din viden. Det er spændende.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Jeg har lavet i alt tre piber .

En på en lille knæklåsriffel i .243W -- ingen forbedring i præcision..
Denne pibe blev drejet meget ned, inden "beviklingen", ideen var at lave en ekstremt let "bjergjagtsriffel" med skæfter af Carbon.. det er sådan set lykkedes, men jeg har aldrig været rigtigt tilfreds med langdistance præcisionen.

en med "kevlar-strømpe" på en Win70 i 22-250 hvilket gav en lille forbedring, fra 2-3 cm grupper til mere ensartede "runde" grupper omkring 2 cm .. Denne pibe blev ikke drejet ned fra sin oprindelige "jagt-kontur"

Den sidste var en M98 Otterup pibe i 6,5x kedelig -- ingen effekt ..
Denne pibe blev testskudt i fuld "skytteforenings-kontur og længde, dernæst drejet ned og afkortet til 22" - og til slut fik den 10 lag carbon udenpå - 9 lag på langs og et lag omviklet. --
ingen af disse tiltag gav nogen målbar ændring i præcisionen .. den har hele tiden skudt 15 mm grupper med den rigtige ladning.. Selv efter den blev kortet op "bagfra" og lavet om til 6,5AI ændrede den ikke præcision ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"


Tror du ikke at årsagen til den udeblevne forbedring, skal findes i at de låse du har brugt, reelt er begrænsede i deres symmetri og stivhed. Og derfor er den begrænsende faktor.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#17
@ n/a ..

Jo, låsenes symmetri og stivhed er helt klart en faktor, men f.eks. i tilfældet med Win70 udgaven, er den også udstyret med en pibe i 22-250AI (denne pibe stammer i øvrigt fra hylderne i en lille "special-fabrik" i nærheden af Horsens, og var i følge den daværende leder ([Big Grin])slet ikke fremstillet .. men der lå så alligevel et eksemplar på hylderne i et lettere fugtigt kælderrum [Wink] -- sikkert en "prototype" eller resterne af en "special-bestilling" -- )

Dette "system" (samlet af hr. Hatting) har en acceptabel præcision ( 1,5 - 2 cm spredning på 200 m med næsten alle de ladninger jeg har testet, og enkelte ladninger er "Benchrest-klasse" )

Dette på trods af at piben er holdt i næsten den fulde længde den blev leveret i (lidt over 70 cm!!!)

Dette er jo så også den kombination hvor Carbon-omvikling af original-piben gav den tydeligste forbedring.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: