29-01-2012, 06:13 PM
Det er rigtigt at den svenske undersøgelse med elgene sammenkoger en masse variable. Det gør,at man kan diskutere meget længe hvorfor tallene er som de er. Men ved at koge alle de variable ned til to tal, i form af flugtafstand efter første skud og antal skud pr nedlagt elg, synes jeg netop tallene siger meget om, hvor lille forskel der i virkeligheden er på de resultater du opnår med de forskellige kalibre.
Hvis jeg skulle bruge en matematisk model for et kalibers egnethed, ville jeg forvente at modellen kunne forudsige, at der ikke er ret stor forskel på en 6,5x55, en 308W og en 30-06, sådan som undersøgelsen af et meget stort antal nedlagte elge i virkelighedens verden viser.
Hvis derimod den matematiske model viser en stor forskel der hvor virkeligheden ikke har nogen forskel, så vil jeg tvivle på modellen, og derfor ikke bruge den.
Længere er den ikke.
M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
Hvis jeg skulle bruge en matematisk model for et kalibers egnethed, ville jeg forvente at modellen kunne forudsige, at der ikke er ret stor forskel på en 6,5x55, en 308W og en 30-06, sådan som undersøgelsen af et meget stort antal nedlagte elge i virkelighedens verden viser.
Hvis derimod den matematiske model viser en stor forskel der hvor virkeligheden ikke har nogen forskel, så vil jeg tvivle på modellen, og derfor ikke bruge den.
Længere er den ikke.
M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
Hilsen Lasse
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.